dinsdag 12 mei 2015

De tweede dag met Gussy mijn buddyhond en maatje

Hallo allemaal,

Na een bewogen eerste dag eigenlijk te laat naar bed gegaan maar ik wilde alles nog op mijn, nee onze blog verwerken. Ik zag dat ik wat dingen ben vergeten maar Gussy heeft een vast gedragspatroon dus het komt nog wel aan bod.

De morning after

Ten eerste ik heb vier uur achter elkaar geslapen voor nu een record en ik hoef niet te vertellen dat dit toch echt door Gussy komt. Hij is de afgelopen nacht mee naar boven gegaan en direct in zijn mand gaan liggen hij heeft twee keer gezucht en was direct vertrokken. En voor mij, wel, inslapen is nooit een probleem maar het doorslapen wel en dat heb ik toch vier uur gedaan.

Rond half zes werd ik wakker gemaakt een natte neus in mijn gezicht en ja ik voelde dat ik een nachtmerrie had...

Gussy liet me niet met rust bleef drentelen tussen de slaapkamer en de trap, Hij liet duidelijk blijken dat ik moest opstaan dus dat heb ik ook gedaan we zijn met z'n tweeën naar beneden gegaan en hij had zijn ontbijt wel verdiend!!

 Ik ben er uit gebleven heb lekker gedoucht en om zeven uur liepen we lekker langs de dijk met z'n tweeën. En om die tijd is het er nog lekker stil en heb ik het bij me komen geoefend.

 Dus het commando "blijf"zijn riem los en weglopen na een meter of tien omdraaien en het commando "Gussy hier" en wat hij gisteren niet deed, ging nu helemaal van zelf ik heb het verschillende keren geoefend en dan op verschillende plekken niet achter elkaar en steeds ging het goed. Daarna heeft hij nog een tijdje losgelopen en steeds kwam hij terug en ging netjes naast zitten.

Ook heeft hij nog even met een paar andere honden kunnen dollen en toen was het weer tijd om naar huis te gaan 45 minuten later waren we weer thuis.

Daarna heb ik mijn bejaarde dames uitgelaten en was het alweer negen uur.

Om tien uur stond Herman weer voor de deur voor de tweede trainings-dag na een bakje koffie, kwam de vraag wat zou je willen oefenen voor mij eigenlijk alleen de winkels dat deed ik altijd alleen en dan op tijden dat het rustig was dus twaalf uur in de middag of zes uur in de avond dan zit iedereen te eten.

We hebben eerst in de tuin geoefend en eigenlijk is het heel simpel maar ja je moet het wel verzinnen!

Je staat in een winkel met je gezicht naar een schap je geeft in mijn geval Gussy het commando "achter" tegelijkertijd stuur je hem naar achteren door te sturen met je riem daarna "staan" en hou je de riem enigszins strak zodat niemand tussen jou en je buddy kan lopen. Een kind kan de was doen maar ja iemand moet het verzinnen en dan moet het nog aangeleerd worden.

Ook ik heb een er gruwelijke hekel aan dat mensen achter mij langs lopen en iemand met een karretje is nog veel erger omdat je dan niet meer weg kan. En dan ligt paniek meteen op de loer.

Ook hebben we eerst geoefend om Gussy links voor en rechts voor te laten lopen gaat ongeveer net als het sturen naar achteren commando Links of rechts en sturen met de riem als dat nodig is en zo kan je mensen blokkeren waar je anders tegen aan zou lopen of nog erger dat je jezelf ergens doorheen moet wringen.

Dus zogezegd zo gedaan en voor het eerst met Gussy de stad in wel via de rustige route en dan onder weg naar de Albert Heijn. Daar heb ik mezelf netjes aangemeld verteld dat ik een buddyhond heb en dat ik vandaag wilde oefenen en dat ze me vaker zouden zien daarna nog even kort gesproken met de manager die vond het ook allemaal prima. En dit waren dus twee dingen die ik zonder Gussy dus echt niet zou hebben gedaan laat dat wel heel duidelijk zijn in de winkel heb ik een masker op normaal doe ik dat niet maar een winkel is een klote plek.

De KNGF onderhoud zelf contacten met zo een beetje alle winkels in Nederland en het woord buddyhond doet steeds meer deuren opengaan al zal een enkeling misschien uit principe jou weigeren maar hier in Den Helder heb ik het nog niet meegemaakt.

Nou woon ik een kleine vijftien jaar in Den Helder of misschien wel langer en over het algemeen is iedereen erg op zich zelf en soms behoorlijk bot. Maar als ik buiten loop met Gussy en hij heeft zijn dekje op lijnt iedereen ver van tevoren zijn hond aan iedereen maakt ruimte zonder te mopperen fietser gaan aan de kant auto's rijden langzamer voorbij. En dus Den Helder bedankt namens mij en Gussy dat doet een mens goed.

Ik de winkel ging het vanzelf heel stiekem vond ik het wel leuk want het lijkt echt een beetje op mensen pesten maar het voelt zo ontzettend fijn dat Gussy achter me zit en er niemand langs kan lopen. Ik heb zelf niet gezien dat er mensen moesten om lopen maar Herman wel en dat voelt echt ontzettend fijn en veilig. En op de straat is dat gevoel ook zo weer veilig en weer menselijk. Normaal ga ik overal heen in de auto nu hoef ik voor kleine boodschappen de auto niet meer te pakken.

Ik kreeg er zo een boost van dat ik ook langs de viswinkel wilde en even naar binnen om Gussy voor te stellen ik had ze namelijk enkele weken terug gevraagd of Gussy wel naar binnen mocht want honden zijn daar niet toegestaan. Dus dat heb ik ook nog gedaan en kreeg alleen maar bemoedigende woorden te horen dat doet je zo goed.

Daarna door het winkelcentrum weer terug naar huis en halverwege werd Gussy moe dus dat was het voor de ochtend.

Nog even kort gesproken met Herman en de afspraak gemaakt voor vrijdag ochtend om de losse eindje te bespreken en natuurlijk te oefenen. Daarna heb ik samen met Gussy een tukje gemaakt op de bank want ook voor mij is  het vermoeiend.

In de middag ben ik zelf door de stad gelopen met Gussy en naar de dierenwinkel geweest daar heb ik Gussy ook even voor gesteld. Een goede vriendin van mij woont er bijna naast dus daar Gussy ook even voor gesteld en daarna weer naar huis dus vandaag weer lekker geoefend ook zelf en het vertrouwen groeit met de dag ook bij Gussy het gaat steeds makkelijker.



Gussy heeft tussen zeven en acht een speel uurtje en er is niks mooier dan de twee oude dames van mij een beetje te pesten en even een spelletje met de flos te spelen.


En dan na achten gaat het batterijtje leeg om negen uur nog even een rondje en dan is het slaap tijd en dat dan het liefst met zijn hoofd op mijn been en de rest languit op de bank.


Dit was het weer voor vandaag veel leesplezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten